حرکت شعاعی در جرثقیلها شکلهای متفاوتی دارد ولی دو شکل از آن از محبوبیت بیشتری بین سازندگان این ماشین الات داشته است .
- یکی حرکت با ساز و کار هیدرو موتور، گیربکس و اسلو رینگ که در بین کاربران به دنده گردان معروف است.
- دوم حرکت با سیستم جک و دنده شانه ای که در کاربران به شانه گردان یا کوزه گردان معروف است .
در هر دو نوع حرکت، گردش حول یک محور دایره ای شکل و یاتاغان بندی شده انجام می شود اما تفاوتهای فاحشی نیز دارند . درسیستم حرکت گردش اسلو رینگ سازه قادر است حرکت ۳۶۰ درجه تمام در یک جهت را بدون محدودیت تعداد دوران انجام دهد درحالی گه در سیستم دنده و شانه به دلیل محدودیت طول شانه حرکت در نقطه ابتدا و انتها محدودیت دارد اما زاویه گردش عموما بیش از ۳۶۰ درجه است تا به راحتی تمام نقاط در دسترس حمل بار باشد.
یکی دیگر از تفاوتها بین این دوسیستم اجبار استفاده از یک سیستم هرزگرد چند طبقه روغن در کانون گردش در ساز و کار گردش با اسلو رینگ است که این مکانیزم توجیهی در گردش شانه ای ندارد زیرا هیچوقت حرکت در یک جهت بیش از یک دور امکان پذیر نیست و برای انتقال روغن از شلنگ فشار قوی استفاده می شود.
برای اینکه سیستم گردشی جرثقیل شما دیرتر مستحلک شود کافی است چند نکته را رعایت کنید .
اول :سعی کنید قبل از بلند کردن بار تا جای ممکن سکوی اصلی را کاملا توسط جکهای پایه تراز کنید برای این کار از تراز های نصب شده در روی جرثقیل کمک بگیرید.یادتان باشد تراز کردن دستگاه از فشار بیش از حد به گردش بار جلوگیری میکند.
دوم: در هر دو نوع سیستم گردش سکوی ثابت با تنه متحرک دارای یاتاغان بندی خواهد بود که سرویس دوره ای و روانکاری مناسب با نوع یاتاغان میتواند از استحلاک زود هنگام جلوگیری کند. برای مثال در انواع دنده گردان تعدادی گریسخوار در روی اسلو رینگ نصب و گاها با لوله به نقاط قابل دسترس منتقل شده است یا در انواع شانه ای در اطراف تنه که با بوش برنجی یاتاغان بندی شده تعدادی گریسخوار نصب شدو که باید بطور دوره ای روانکاری شود.
سوم : سعی کنید در هنگام کار با جرثقیل از وارد کردن ضربات به صورت لحظه ای جلوگیری کنید مثلا در هنگام گردش اگر سرعت حرکت زیاد باشد و ناگهان ایست کند فشار ناشی از فیدبک بار میتواند دنده های گردان را دچار شکستگی کند پس سعی کنید با ارامش بیشتر عمل گردش را انجام دهید
چهارم: این مورد بیشتر برای گردش دنده ای تاکید میشود جون اصولا از شانه ای ضعیف تر است و ان این است که حتما حنگام حرکت خودرو دکل را که یک سازه سنگین است روی تکیه گاه ( زیر دکلی) قرار دهید چون شوک ناشی از تکانهای شدید باعث لقی زود هنگام اسلو رینگ میشود.